Na samym początku warto wspomnieć, że każda prezentacja jest występem. Stając przed grupą i zabierając głos człowiek wchodzi na inny poziom relacji interpersonalnych. Przy prezentacji nie wystarczy sama wiedza, czy kompetencje zawodowe by przekonać słuchaczy do tego, co im prezentujemy.

Równie istotne, co sama prezentacja jest przygotowanie się do niej (szkolenie). Dzięki temu unikniemy typowych błędów, takich ja „zacinanie się”, mylenie słów, pomijanie ważnych informacji, czy częste wtrącanie „yyy”. Na samym początku warto udzielić odpowiedzi na te pytania:

  • Kto?– kim jestem?
  • Po co?– cel komunikacji
  • Do kogo mówisz?– analiza rozmówcy
  • Co chcesz powiedzieć?-ułóż plan!
  • Jak?

Po co mówię?

Jeśli nie próbujesz wywołać w swoich odbiorcach jakiejś zmiany, to wyślij im e-mail

Storytelling

Storytelling, to inaczej opowiadanie historii. Podczas prezentacji wykorzystuje się to do zaangażowania audytorium. Opowiadanie jest dla nas naturalnym sposobem przekazywania informacji, pomaga w budowaniu dobrych relacji oraz wspomaga wymianę doświadczeń. To właśnie storytelling wzbudza w słuchaczach zainteresowanie i zachęca do udziału w dyskusji, a nie slajdy pełne niezbyt interesujących informacji.

Podczas prezentacji słuchacze pragną mieć pełen kontakt z prowadzącym i chcą, by mówił on naturalnie i w sposób dla nich zrozumiały. Nie interesują ich slajdy znajdujące się w tle, lecz na tym, co jest tematem prezentacji. Ważne jest, by pamiętać, że w prezentacji najważniejsze jest to, co ludzie zapamiętują. A dzieje się to poprzez łączenie faktów i emocji.

Trudne sytuacje

Nieuniknione podczas prezentacji jest napotkanie przeróżnych trudności, które najczęściej stwarzane są przez samą widownię! Istnieją różne zachowania i postawy owych przeszkadzających, ale łączy ich jedno, Zakłócają nasze wystąpienie. Możemy wyróżnić:

  • Bardzo zajęty- zajmuje się odbieraniem telefonów i przeglądaniem skrzynki mailowej
  • niezainteresowany- przyszedł na prezentacje, bo tak mu nakazano i nie zamierza się z tym ukrywać
  • Gbur- wypowiada zaczepne komentarze,
  • Dogmatyk- zamknięty na jakiekolwiek nowości, bardzo często forsuje swój punkt widzenia
  • Typ polemiczny- polemizuje ze wszystkim, co mówimy
  • Gaduła- nieprzerwanie strąca, przerywa i nie dopuszcza innych do głosu
  • Mądrala- komentuje wszystko, starając się pokazać, że on wie wszystko najlepiej

Komunikacja werbalna oraz niewerbalna

Wiadome jest, że niezbędne w prezentacji jest odpowiednie przygotowanie, interesujące opowiadanie na dany temat oraz dobrze dobrana forma komunikacji. Często jednak wiele prezentujących zapomina o itotnej kwestii- komunikacji niewerbalnej. Nawet rozmawiając przez telefon przekazujemy informacje werbalne i niewerbalne.

Właściwa postawa jest kluczem do pozytywnego odbioru naszej prezentacji oraz osoby. Pomaga ona w przełamaniu wszelkich barier, wzmacnia nasz autorytet oraz wzmacnia odbiór słuchaczy.

Właściwa postawa

  • demonstruje zaufanie do drugiej osoby
  • podczas stania powinniśmy stać wyprostowani
  • niedopuszczalne jest kiwanie się, garbienie, stąpanie z nogi na nogę
  • podczas siedzenia pozycja powinna być lekko asymetryczna oraz wygodna
  • postawy nie mogą być sztywne i siłowe, ponieważ sprawiają, że wyglądamy nienaturalnie

Często prezentujący zastanawia się, czy powinien siedzieć, czy może stać podczas prezentacji. Jednak ważne jest, by pamiętać, że podczas siedzenia:

  • mamy ograniczony kontakt wzrokowy
  • mamy ograniczoną przestrzeń i siłę perswazji
  • nie każdy będzie mógł nas zobaczyć

Natomiast gdy stoimy:

  • wszyscy będą w stanie nas widzieć
  • będzie lepsza nośność głosu
  • czujemy się ważniejsi i bardziej pewni siebie

Podczas prezentacji lepszy odbiór będzie miała osoba, która:

  • utrzymuje kontakt wzrokowy (wzbudza zaufanie, okazuje nasze zainteresowanie oraz zapewnia nam skupienie uwagi rozmówcy na nas
  • zwraca się do rozmówcy całą twarzą
  • uśmiecha się do siebie i innych ( pokazuje to nasze poczucie humoru, które jest oznaką inteligencji)
  • dużo gestykuluje (pokazuje to otwartość, daje do zrozumienia, że nie mamy nic do ukrycia i co więcej okazujemy, że jesteśmy chętni do kontaktu z innymi)
  • okazuje zaufanie

Język ciała

Aby zrobić jak najlepsze wrażenie podczas prezentacji warto zadbać o to, by okazywać otwartość przyjmując odpowiednie pozycje.

Pozycje otwierające:

  • postawa otwarta zrelaksowana
  • ramiona proste rozchylone
  • ciało pochylone lekko do przodu
  • głowa lekko uniesiona

Pozycje tworzące bariery:

  • ręce w kieszeniach
  • skrzyżowane nogi/ ręce
  • przykurczone ramiona i uniesione barki
  • brak kontaktu wzrokowego, rozbiegany wzrok

Tyki i nawyki przeszkadzające w budowaniu dobrego wrażenia:

  • chrząkanie w trakcie mówienia
  • pocieranie podbródka
  • zasłanianie swojego ciała torebką, bądź dokumentami
  • wszystkie gesty poprawiania garderoby, strzepywania niewidocznego pyłku

Jak poprawnie odczytać mowę ciała?

Samo odpowiednie zaprezentowanie się może nie wystarczyć, równie istotne jest, by odczytywać mowę ciała uczestników. Podczas prezentacji jest to niezbędne, gdyż ułatwia to kontakt z innymi. Zatem, jak poprawnie odczytywać mowę ciała?

  • Nie oceniaj pochopnie
  • Patrz na sprawę z punktu widzenia drugiej osoby
  • Słuchaj tego, co mówią ludzie
  • Zwróć uwagę na sposób mówienia swojego rozmówcy

Podczas szkoleń organizowanych w High5 Training Group w Warszawie uczestnicy udoskonalą styl prowadzenia zajęć, dowiedzą się jak tworzyć angażujące i aktywizujące publiczność prezentacje oraz budować treści motywujące i unikać przekazów demotywujących. Dodatkowo nauczą się o technikach improwizacji praktycznej.

https://www.high5.pl/